Laatste Nieuws

Netflix voert prijswijzigingen door, aandeelhouders enthousiast

HQ Netlfix

Netflix heeft de prijzen van twee typen abonnementen verhoogd. De prijsstijging geldt voor zowel bestaande abonnees als nieuwe abonnees van Netflix. Op de  beurs is enthousiast gereageerd, de abonnees lijken minder blij, al moeten zij er straks ook de vruchten van plukken.

Soorten abonnementen

Er zijn drie soorten abonnementen beschikbaar. Het basicabonnement blijft 7,99 euro kosten en biedt nog steeds dezelfde mogelijkheden als voorheen: tegelijkertijd met één scherm onbeperkt films en series kijken in SD-kwaliteit.

Het meest verkochte abonnement door Netflix is het standaard-abonnement. Dit kostte in het verleden 9,99 euro, maar na de prijswijziging is dat 10,99 euro geworden. Met dit abonnement kan er op hetzelfde moment met twee schermen gebruik gemaakt worden van de dienst. Ook is HD-kwaliteit beschikbaar. De prijs van het premiumabonnement is met twee euro omhoog gegaan. Waar er voorheen 11,99 euro betaald moest worden voor het premiumabonnement, is dat nu 13,99 euro geworden.

Aandeelhouders blij, abonnees (nog) niet

Netflix zal de huidige abonnees, waarvoor de prijsstijging ook geldt, deze maand nog per e-mail op de hoogte stellen. Op social media regende het al klachten van gebruikers, omdat zij liever niet meer willen betalen. Hoewel prijsverhogingen door klanten nooit met enthousiasme ontvangen zullen worden, was dat wel het geval bij de aandeelhouders. Het aandeel Netflix schoot op de beurs omhoog nadat het nieuws van de prijsverhoging bekend was geworden. Het aandeel bereikte zelfs het hoogste punt ooit en het bedrijf zou nu zo’n 84 miljoen dollar waard zijn.

De aandeelhouders zijn wel blij met de prijsverhoging, omdat het een teken is dat Netflix meer inkomsten probeert te generen. Deze extra inkomsten zouden weer ingezet kunnen worden om de kwaliteit van het aanbod te verhogen. Netflix zet vol in op het produceren van eigen films en series, zoals Stranger Things, House of Cards en The Crown. De kosten hiervan zijn enorm en om dergelijke titels te kunnen blijven maken is de prijsstijging nodig. Uiteindelijk moet de klant er dus ook voordeel aan hebben, verwachten analisten.